Пам'ятки для роботи учня на уроці історії
Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів
Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
Схема аналізу подій з хронологічної точки зору
(локалізація подій у часі)
Визначення місця історичних подій у просторі
(використання карти як історичного джерела)
Схема аналізу історичного документу
Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чи переказ про подію з уст дослідника).
Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
Схема характеристики історичної особи
(складання історичного портрету)
Складання плану
Пам'ятайте! Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.
Конспектування
Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
– Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
– Розділіть текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
– Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне.
– Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх аргументують.
– Запишіть основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.
Узагальнення
Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
– Виділіть головне поняття в отриманому завданні.
– Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.
– Відберіть основні, типові факти з опрацьованого матеріалу.
– Проаналізувавши їх, виділіть спільні риси.
– Сформулюйте провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.
Порівняння
Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами. Етапами порівняння можуть бути:
– засвоєння об'єктів порівняння та їх запис;
– виділення критеріїв – споріднених суттєвих ознак об'єктів, які порівнюються; це – найскладніша частина порівняння. Критерії порівняння – це своєрідний план спільних ознак тих чи інших подій, явищ чи процесів.
– чітке формулювання й короткий запис змісту порівняння;
– порівняння об'єктів за кожним з критеріїв;
– стисле узагальнення та його запис.
План аналізу карикатури / плакату / картини
1. Хто автор картини, плакату, карикатури?
2. Що зображено?
3. Яка назва роботи? Присутні написи, підпис?
4. Яка мета створення твору?
5. Наскільки зображення співвідноситься з підписом до нього?
6. Коли сталися зображені події?
7. Де відбувалися зображені події?
8. Які характерні ознаки даного місця і що ви про нього знаєте?
9. Представники яких соціальних груп зображені?
10. Чому автор обрав саме такий склад учасників? Поясніть/ обґрунтуйте освою точку зору.
11. Оцініть позицію автора щодо зображеного.
12.Наскільки об’єктивно характеризує сюжет картини події того часу, століття, епохи?
Пам'ятка
по виконанню олімпіад них завдань з історії
1. Перед тим як приступити до роботи:
– уважно црочитайте всі завдання і зважте свої знання щодо них;
– спочатку беріться до виконання тих завдань, які ви знаєте найкраще;
– завдання, відповіді на які ви не знаєте, відкладіть на кінець роботи, але обов'язково залиште час для їх обдумування й виконання.
2. Намагайтеся виконати всі завдання. Пам'ятайте, що відсутність відповіді – це 0 балів, а наявність навіть недосконалої відповіді може вам принести певні бали.
3. Беручись до виконання описового завдання:
– ще раз уважно перечитайте його умову, зосередьтеся й поміркуйте, чи правильно ви зрозуміли, що від вас вимагає це завдання;
– проаналізуйте свої знання із запропонованого питання, складіть план відповіді – це допоможе побудувати відповідь чітко й логічно;
– визначте хронологічні й фактологічні межі вашої відповіді, відберіть ті факти, які вам справді потрібні. Пам'ятайте, що ваша відповідь має бути достатньо аргументованою (насиченою іменами, датами, подіями, історичною термінологією), але не переобтяжена деталями, що не мають безпосереднього відношення до суті питання.
4. Користуйтеся чернеткою, яка особливо потрібна для:
– складання й запису плану відповіді;
– виконання завдавдь, пов'язаних із визначенням понять – визначення краще спочатку записати на чернетці, без поспіху обміркувати його, за потреби – вдосконалити, і лише потім переносити у роботу;
– виконання завдань, пов'язаних із розташуванням багатьох подій у хронологічній послідовності.
5. Виконуйте роботу якомога акуратніше, чітким, зрозумілим почерком і, за можливості, без закреслень (якщо закреслення є, то вони повинні бути акуратними). Пам'ятайте, що ваша оцінка залежить і від психологічного сприйняття вашої роботи членами журі, які її перевіряють.
6.Чітко нумеруйте відповіді і доповнення до них, щоб було зрозуміло, якого питання ця відповідь стосується. Якщо є доповнення до відповіді в іншому місці роботи, обов'язково вкажіть це.
7. 3алишайте між відповідями на запитання кілька вільних рядків. Це не лише візуально відокремить одну відповідь від іншої, а й зробить роботу акуратнішою та легшою для сприйняття, а також дасть змогу дописати, у разі потреби, доповнення до відповіді.
8. Не робіть на сторінках жодних позначок, за допомогою яких можна ідентифікувати зашифровану роботу – це підстава для вашої дискваліфікації.
9. Не забувайте, що для виконання завдання на контурних картах вам потрібні кольорові олівці, фломастери, ручки і лінійка, але їх наявність не є обов'язковою. Якісно виконати завдання можна й одними кольором, вдало використовуючи систему умовних позначень.
10.Чітко розрахуйте час, потрібний для виконання кожного із завдань; складіть план використання часу і дотримуйтеся його, постійно стежачи за годинником.
Передрук інформації із сайту заохочується за умови
посилання (гіперпосилання) на цей сайт